dieta disociata

Cea mai buna Dieta Disociata: Meniu regim disociat pe 3 zile

Daca esti interesat sa gasesti o dieta care sa te ajute sa slabesti, sunt sanse mari sa fi dat, in cautarile tale, peste “Dieta disociata”. Aceasta presupune consumul de produse variate, pe care e important sa le consumi separat, facand dieta disociata sa fie mult mai atractiva decat altele mai restrictive, unde trebuie sa nuneri fiecare calorie etc. Dar functioneaza, cu adevarat, dieta disociata? Citeste in continuare sa afli ce cred eu.

Ce este dieta disociata

Spre deosebire de sfaturile recente care recomanda un consum echilibrat de proteine, carbohidrati si grasimi pe tot parcursul zilei, dieta disociata presupune consumul lor separat. Asta inseamna ca va trebui sa mananci doar una dintre aceste 3 categorii, la o singura masa, sau pe parcursul zilei. Astfel, vorbim despre varianta reinventata a combinarii alimentelor, o regula foarte populara in anii ’70, despre care se spune ca a stat la baza multor tratamente naturopate.

Dieta disociata porneste de la teoria potrivit careia consumul alimentelor acide si alcaline in acelasi timp incetineste digestia, deregleaza metabolismul si de aici aparand si cresterea in greutate. Acest lucru se intampla din cauza ca sistemul digestiv este suprasolicitat incercand sa creeze echilibru pentru digestia simultana a alimentelor acide si alcaline.

Dieta disociata se bazeaza in principal pe proteine, care formeaza acizi, si carbohidrati, care sunt alcalini. Consumand aceste doua grupe separat, sistemul digestiv va functiona la capacitate maxima, iar absorbtia de nutrienti va fi la randul ei maximizata, permitandu-ti sa consumi portii mult mai mici pentru aceeasi cantitate de nutrienti.

Dieta disociata poate fi aplicata in doua feluri. Fie prin rotatie saptamanala, consumand doar o grupa de alimente pe zi, fie prin rotatie zilnica, adica vei consuma doar o grupa la fiecare masa, alternand grupele pe parcursul zilei.

Ce poti manca la dieta disociata?

A consuma doar una dintre cele trei grupe de alimente, sa zicem grasimi, nu inseamna ca trebuie sa mananci doar fast food intr-o zi. Asta nu va fi niciodata o dieta sanatoasa. Planul alimentar include fructe, legume, cereale integrale, legumimoase, produse lactate si proteine dun carne, limitand consumul de grasimi si zaharuri rafinate si eliminand complet junk food.

Regula principala in dieta disociata o reprezinta consumul proteinelor si carbohidratilor la distanta de cel putin 4-5 ore, interval care permite digestiei sa fie completa. Cei mai multi adepti ai dietei disociate nu combina nici macar sursele de proteine sau de carbohidrati. Adica nu se vor consuma proteine din carne impreuna cu cele din lactate si nici carbohidrati din fructe impreuna cu cei din legume. In principiu, toate se consuma separat pentru ca organismul sa poata procesa cat mai bine un anumit tip de produs.

Tabel dieta disociata 3 zile

Exemplu cura de slabire disociata pe zile
Ziua 1Ziua 2Ziua 3
Mic dejunNumai ouaDoar fructeNumai lactate
PranzNumai legumeDoar lactateDoar legume
CinaNumai carneDoar legumeNumai peste

Ajuta dieta disociata, intr-adevar, la slabit?

In spatele dietei disociate nu exista dovezi stiintifice. Nu exista elemente clare care sa confirme ca sistemul nostru digestiv nu ar fi capabil sa “lucreze” cu proteine si carbohidrati in acelasi timp, in conditiile in care atat de multe alimente contin mai multi macronutrieni. Nucile, de exemplu, contin atat proteine cat si carbohidrati si grasimi, iar sistemul nostru digestiv le poate prelucra cu succes.

Chiar daca am avea dovezi care sa sustina ca digestia este imbunatatita atunci cand consumam alimente alcaline separat de cele acide, asta nu inseamna ca regula va duce automat la pierderea in greutate.

Daca reusesti sa slabesti in timpul dietei disociate, asta se datoreaza cel mai probabil faptului ca ai redus numarul caloriilor, nu pentru ca sistemul digestiv a inceput dintr-o data sa lucreze perfect. Exista un studiu potrivit caruia s-a observat aceeasi reducere a numarului de kilograme, acelasi nivel de colesterol si insulina si aceeasi tensiune arteriala atat dupa dieta disociata cat si dupa o dieta echilibrata.

Este sigura dieta disociata?

Renuntarea la junk food si carbohidrati procesati reprezinta un pas important pentru sanatatea oricui, insa daca de aici se ajunge la consumul unei singure grupe de alimente odata, ideea nu e tocmai recomandata. Cine ar vrea treaca direct la o dieta lacto-vegetariana ca dieta indiana si sa consume un bol de orez fiert simplu, fara legume sau proteine? Sau o farfurie de oua fara legume sau paine integrala? Mesele ar deveni dintr-o data plictisitoare, iar dietele ar trebui sa fie in primul rand atragatoare, pentru a putea fi urmate cu placere.

Nu doar ca dieta disociata nu este sustenabila, existand riscul ingrasarii ulterioare din cauza mancatului compulsiv la finalul dietei, dar daca se alege planul alimentar de consum al unui singur tip de aliment intreaga zi, se pune problema unor riscuri.

Da, fructele sunt sanatoare, dar totodata contin si mult zahar. Consumand doar fructe intreaga zi, inseamna ca nu vei avea proteinele sau grasimile necesare descompunerii zaharului in circuitul sangvin, rezultand un dezechilibru glicemic.

Fructele si legumele sunt de asemenea pline de nutrienti liposolubili pe care corpul nu le poate asimila in lipsa grasimilor, iar lipsa proteinelor pe intreaga zi va duce, eventual, la pierderea masei musculare.

In zilele in care vei consuma numai proteine, vei fi privat de vitamine si mineriale importante, pe care le gasim in fructe si legume, iar nivelul de energie ar putea scadea dramatic in lipsa carbohidratilor. Inenvitabil, in fiecare zi iti vor lipsi nutrienti importanti.

Alternand grupele alimentare la fiecare masa, versus a le alterna in fiecare zi, ar putea sa ajute putin, insa nu vei avea cine stie ce rezultate la cantar.
Fara certitudinea slabitului sau a altor beneficii pentru sanatate, ne punem problema: se merita sa consumi mese plictisitoare si restrictive?

Concluzii finale despre dieta disociata

Dieta disociata iti ofera cateva repere pentru un stil de viata mai sanatos: concentreaza-te pe alimente neprocesate, bogate in nutrienti si evita-le pe cele “goale” in calorii. Insa schema de consum al alimentelor pe care o propune dieta disociata este nerealista pe termen lung si te poate priva de nutrienti importanti, precum vitamine hidrosolubile pe care corpul nostru nu le depoziteaza daca nu le procuram din surse variate.

A manca o singura grupa alimentara pe zi inseamna ca esti, in mod constant, privat de nutrienti si permanent nemultumit. Mai indicat este sa aplici regulile de baza pentru o alimentatie sanatoasa, decat sa urmezi un plan nerealist si nedovedit stiintific.