dieta mediteraneana

Dieta Mediteraneana: Cel mai sanatos meniu zilnic de slabit

Dieta Mediteraneana ofera foarte multe beneficii, inclusiv pierderea kilogramelor in plus, o inima si creier sanatoase, preventia cancerului si a diabetului. Astfel, cu ajutorul unei diete mediteraneene poti sa slabesti in timp ce eviti bolile cronice.

Este cunoscut faptul ca oamenii din zona Marii Mediterane traiesc mai mult si sanatos, incidenta bolilor cardio-vasculare si a cancerului fiind mai mica. Secretul, deloc ascuns, este stilul de viata activ, mentinerea greutatii si o dieta saraca in carne rosie, zahar si grasimi saturate si bogata in lactate, nuci si alte alimente sanatoase.

Nu exista o dieta Mediteraneana propriu-zisa. Grecii mananca diferit de italieni, care la randul or, au o dieta diferita de francezi si spanioli. Insa, acestia urmeaza aceleasi principii sanatoase. Oldways, un think-tank gastronomic din Boston, impreuna cu Scoala de Sanatate Publica de la Harvard au dezvoltat o piramida de alimentatie, conforma cu stilul de viata mediteraneean, care invata oamenii sa umple farfuria si paharul de vin, asa cum o fac cei din zona Mediteranei.

Cum functioneaza si ce este Dieta Mediteraneana?

Pentru ca este un model de stil de viata, nu o dieta structurata, tu decizi cate calorii consumi pe zi pentru a pierde din greutate sau pentru a o mentine, ce trebuie sa faci pentru a fi activ. De asemenea, ramane la latitudinea ta sa iti creezi propriul meniu, in functie de ghidajul dietei.

Piramida Dietei Mediteraneene pune accent pe fructe, legume, cereale integrale, fasole, nuci, radacinoase, ulei de masline, ierburi aromatice si condimente. Peste si fructe de mare ar trebui mancate de cateva ori de saptamana. Carnea de pui, ouale, branza si iaurtul este recomandat sa fie consumate in moderatie. Iar dulciurile si carnea rosie ar trebuie sa fie consumate doar la ocazii speciale. Poti sa bei si putin vin rosu. Iar daca te mentii activ, ai adoptat stilul de viata mediteraneean cu succes.

Nu este obligatoriu sa bei vin rosu in fiecare zi. Insa, un pahar pe zi pentru femei si doua pentru barbati, sunt binevenite daca ai recomandarea medicului. Popularitatea vinului rosu a crescut deoarece contine resveratrol, un compus natural are pare sa adauge ani vietii tale. Desigur trebuie sa bei sute de mii de pahare de vin rosu, pentru a simti diferenta.

Cat de mult costa Dieta Mediteraneana

Costul Dietei Mediteranene depinde foarte mult de felul in care o construiesti. Unele alimente, precum uleiul de masline, nucile, pestele i alimentele proaspete in general, pot fi destul de scumpe. Dar poti sa mentii echilibrul bugetului personal, gatind acasa mancaruri bazate pe legume locale, care pot fi cumparate de la piata, mai ieftin. Desigur, conteaza foarte mult si felul in care faci cumparaturi. Poti sa inlocuiesti vinul de 100 de lei cu unul de 30, iar legumele le poti alege in functie de ofertele magazinului, pentru a economisi niste banuti.

Cat slabesti cu Dieta Mediteraneana?

Dieta Mediteraneana te poate ajuta sa slabesti. In ciuda faptului ca aceasta este bogata in grasimi, aceasta nu adauga la greutate, ci din contra. Iar cercetarile stiintifice arata acest lucru. Desigur, este foarte important modul in care o construiesti in raport cu dieta ta actuala. De exemplu, daca o construiesti in asa fel incat sa creezi un deficit caloric, adica sa mananci mai putine calorii decat maximul recomandat sau daca faci sport pentru a arde surplusul, atunci vei pierde in greutate. Daca iti mentii greutatea sau daca pierzi suficient de multe kilograme, depinde de tine.

Iata cateva studii care analizeaza scaderea in greutate a celor care au adoptat o Dieta Mediteraneana.

  • Nutrition & Diabetes a publicat un studiu in 2018 care analizeaza modul de alimentatie de-a lungul a 12 ani, a 32.119 de participanti italieni. Oamenii de stiinta au ajuns la concluzia ca dieta Mediteraneana este asociata cu un nivel scazut de ingrasare si cu o circumferinta scazuta in jurul taliei. Insa, tot ei au mentionat faptul ca cercetarea are limite si ca au nevoie de mai multe studii pentru care sa le confirme teoria.
  • Jurnalul The LAncet Diabetes & Endicrinology a publicat in 2016 un studiu care a analizat datele Pedimed, un studiu medical pe 7.447 adulti cu diabet tip 2 sau cu risc de boli cardiovasculare. Acestia au fost impartiti in trei grupe: una cu dieta Mediteraneana suplimentata cu ulei de masline, una cu aceeasi dieta suplimentata cu nuci iar al treilea grup a avut o dieta de control. Conform studiului, cei care au tinut dieta mediteraneana au pierdut cativa centimetri din jurul taliei. Iar cei care au tinut dieta cu ulei de masline au pierdut cel mai mult in greutate.
  • Un studiu publicat in 2019 in Diabetes, Obesity and Metabolism a avut ca tema diferenta dintre dieta Mediteraneana si cea propusa de American Diabetes Association. Unui grup de 259 de diabetici supraponderali li s-a dat una dintre urmatoarele planuri de mese: dieta Mediteraneana saraca in carbohidrati, dieta Mediteraneana traditionala si o dieta bazata pe recomandarile American Diabetes Association. Toti cei care au luat parte la studiu au facut exercitii fizice intre 30 si 45 de minute, de trei ori pe saptamana. Dupa un an toti oamenii au pierdut din greutate. Grupul cu dieta traditionala a pierdut 7,25 de kilograme, grupul care a urmat instructiunile American Diabetes Association a pierdut in medie 7,71 kilograme, iar cei care au tinut dieta saraca in carbohidrati au pierdut in medie 9,97 kilograme.
  • In 2008, Jurnalul Obesity Reviews a analizat 21 de studii si a concluzionat ca nu se poate spune exact daca dieta Mediteraneana ajuta la pierderea kilogramelor in plus sau reduce probabilitatea de a deveni obez sau supraponderal.

Cat de usor este sa urmaresti dieta Mediteraneana?

Avand in vedere ca dieta Mediteraneana nu interzice categorii de alimente, este destul de usor sa o adopti pe termen lung.

Dieta Mediteraneana este foarte comoda. Cand vrei sa gatesti, cu siguranta vei gasi nenumarate retete de slabit si vinul complementar care te vor transporta pe plajele insorite ale Mediteranei. Sfaturile despre pregatirea meselor te vor ajuta sa gatesti mai simplu. Iar atunci cand iesi in oras sa mananci, ia pe cineva cu tine, cu care sa imparti aperitivele generoase.

Cand mananci in oras, adopta principiul impartirii aperitivului, asemenea celor care traiesc in zona Mediteraneana. Si incepe masa cu o salata sau comanda mai multe legume pentru a avea parte de o masa satioasa.

Cat de mult sport trebuie sa faci in timpul dietei Mediteranene?

Este indicat sa faci sport atunci cand adopti aceasta dieta, insa nu trebuie sa fie neaparat mers la sala sau exercitii intense. Odata cu dieta poti sa iti insusesti si stilul de viata relaxat al celor care traiesc pe malul Mediteranei.

Plimbarile prin parc, asemeni mediteranilor, sunt excelente pentru inceput. Iar atunci cand simti nevoia, poti sa faci Jazzercise, Pilates sau chiar sa muncesti in gradina, pentru a arde excesul de calorii. Insa, orice ai face, trebuie sa stii ca este important sa faci miscare atunci cand tii o astfel de dieta.